La Falange y el arte contemporáneo durante el primer franquismo (1936-1951)

Authors

  • Ángel Llorente Hernández

Keywords:

Spanish contemporary Art, Phalangist Party,, First Francoism

Abstract

The Phalangist party and contemporary art in early Francoism

The positions of the Phalangist party as regards Spanish contemporary art from the start of the Civil War to 1951 changed from the initial objective to boost Phalangist art, to the acceptance of modern bourgeois art, which was by no means on the vanguard. Before the end of the war, Phalangists theorized the features of new — Fascist — art for the New Spain. Artists created militant works for political propaganda purposes using the languages of contemporary art, derived from Cubism and Surrealism. The illustration of books and periodic publications was the artistic field where Phalangist art developed most. As Francoism consolidated and Phalangist party power and influence waned in state apparatus, militant works of art gradually disappeared. Twelve years after the end of the war the pretension of the part of the most educated sector of the Phalangist party to create a Fascist artistic style turned out to be impossible.

Received: 21-10-2014

Author Biography

  • Ángel Llorente Hernández

    Ángel Llorente Hernández si è addottorato in Geografia e Storia presso l’Università Complutense di Madrid (UCM), insegna nelle scuole secondarie ed è professore onorario presso la Facoltà di Belle Arti della UCM e l’Università Carlos III di Madrid. Ha partecipato a numerosi convegni in Italia, Polonia, Argentina, Portogallo e Inghilterra. È stato curatore di mostre d’arte personali e collettive, tra le quali si segnalano: Tránsitos. Artistas españoles antes y después de la Guerra civil (con Jaime Brihuega); Arte Normativo. 50 aniversari de la Primera exposició conjunta d’arte nortmatiu espanyol (con Pablo Ramírez). Ha pubblicato su cataloghi d’arte spagnola contemporanea e articoli in riviste specialistiche, oltre a essere stato co-curatore della rivista “Cultura Moderna” nel biennio 2004-2006. È autore di alcune monografie, tra le quali: Arte e ideología en el Franquismo. 1936-1951; Arte y política en España. 1898-1939; La crítica de arte en España. 1939-1976; La luz en la pintura del Museo Thyssen-Bornemisza; Retóricas del miedo. Imágenes de la Guerra civil española. Ha collaborato con un gruppo di ricerca dedicato allo studio dell’esilio degli artisti spagnoli in Iberoamerica (progetto Arte y exilio entre España e Iberoamérica, 1939-1975, Fundación Carolina, FC 3/05). È stato, infine, collaboratore del Museo e Fondazione Thyssen-Bornemisza.

Downloads

Published

2015-07-15