Il Video-Nou e gli Ateneo. Analisi di due esperienze di video comunitario a Barcellona durante la Transizione

Authors

  • Lorenzo Lazzari Università di Udine

Keywords:

Video Nou, Ateneo, Transition, Barcelona

Abstract

The Video-Nou and the Ateneo. Analysis of Two Community Video Experiences in the Barcelona of the Transition

This article reconstructs two moments of a particular project of the Catalan collective Video-Nou (1977-1978): the Intervención vídeo a la campanya Pro-Ateneus. Video-Nou was the first active video collective in Spain. It was born as a result of the meetings of the Center for Art and Communication of Buenos Aires in February 1977, held at the Joan Miró Foundation in Barcelona. It functioned until the winter of 1978, to later become Servei de Vídeo Comunitari, which ended its activities in 1983. Focusing on some events in the city during the period of political transition, as well as on the meetings that the collective had in the district of Nou Barris (Barcelona) and in the comparison between the theoretical premises and the operational methods implemented in this urban context, the problems found from the analysis of the so-called “video-intervention”, that is, a particular way of putting the video implemented from the collective is in circulation.

Received: 01/08/2022

Admitted: 22/11/2022

Author Biography

  • Lorenzo Lazzari, Università di Udine

    Lorenzo Lazzari è dottore di ricerca in Storia dell’arte, cinema e media presso l’Università degli Studi di Udine. Nel 2018 è stato assegnista di ricerca presso l’Università Iuav di Venezia e collaboratore del MeLa Media Lab. Dal 2019 è co-curatore del programma MOVIES – Moving Images Arts. La sua ricerca si concentra sulle sovrapposizioni tra spazi architettonici e immagini in movimento, specialmente su quelle relazioni in grado di svelare la violenza implicita di cui gli oggetti esaminati sono simboli, testimonianze o supporti. Si interessa a quelle forme di esibizione capaci di generare dissenso, mettere in discussione e cortocircuitare schemi totalitari e normalizzanti.

Published

2023-10-03